söndag 10 april 2016

SY TYGBLÖJA



Jag har sytt två par tygblöjor. Ett väldigt kul litet projekt!

Vi använder både vanliga blöjor och tygblöjor på vår dotter. Varför ska man då använda tygblöjor när det är så lätt och smidigt med engångsblöjor? (Bäst att förklara då många som inte testat är lite skeptiska och ofta frågar) Det finns många anledningar; Det är mycket snällare mot miljön (min dotter gör av med ca sju blöjor per dygn = 2555 blöjor på ett år!), barnets hud mår bättre. Barnet känner när hen har kissat, vilket gör dem medvetna. Detta gör att de som använder tygblöja oftast blir torra mycket tidigare än de som har engångsblöja. Det är dessutom mycket billigare med tygblöjor. Å sen till den roligaste anledningen till att använda tygblöjor, de går att sy! 

Jag ville ha ett mönster att utgå ifrån, därför beställde jag ett färdigt kit på myllymuksut som första tygblöja. Kittet är en sk. pocketblöja där man syr ett PUL-skal och sedan lägger i ett uppsugande ilägg i en ficka. Blöjan fungerar utmärkt. Min lilla är nöjd med blöjan på, den sitter bra, är skön i materialet och har inte läckt alls. Kittet räckte till två blöjor. Det kostade en del ( 30 EUR), men jag tyckte det var en kul grej. Och nu har jag en idé om hur jag ska sy nästa blöja. 

Till min första dotter (då 11kg) sydde jag blöjbyxor. Då la jag också till en beskrivning hur jag gjorde. Kika gärna på det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar