lördag 31 oktober 2015

DIY BIVAXDUK


Som så många andra försöker vi att plastbanta vårt hem så gott det går. Här kommer ett enkelt tips som kan spara på mycket plast. 

 Alla dessa plastpåsar/plastfolie som används runt mat kan enkelt bytas ut mot bivaxdukar. Det är helt enkelt ett vaxat tyg som kan användas istället för plastpåsar/plastfolie i skafferiet eller i kylskåpet. Den kan användas om och om igen och är dessutom av miljövänligt material. 

Jag har länge tänkt köpa mig en bivaxduk, men blev lite snål när jag kände på en.  De måste ju gå att göra själv. Jag läste på lite på nätet, och det visade sig vara riktigt enkelt och billigt att göra själv. Jag hittade bivax på ebay från Kina för en väldigt billig peng, men jag ville ha ekologiskt bivax. Mitt syfte var ju att göra något miljövänligt och giftfritt. Jag köpte därför ekologiska bivaxkulor från bodystore

Såhär gjorde jag: Jag klippte ett gammalt påslakan efter ett smörpapper som passar mina ugnsplåtar. Jag valde mörkare tyger eftersom bivaxet blir lite gult och då kanske inte så fint på ljusare tyger. Jag la tygbiten på ett bakplåtspapper på en plåt och strödde sedan ut ca 3/4 dl bivaxkulor på tyget. Satte in i ugnen på 75 grader. Efter ca 10 min hade kulorna smält. Om inte hela tyget är blött av bivax så kan man kladda ut det lite och eventuellt strö på ett par till kulor och sätta in i ugnen en omgång till. På bakplåtspapperet samlades lite överblivet bivax, så jag la det blöta tyget på ett nytt papper för att torka när jag tagit ut det ur ugnen. Färdigt!

Det här kommer bli årets hemgjorda julklapp!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar